donderdag 24 januari 2013

Trends spotten op Blue Monday

Blue Monday: sommigen brengen deze dag balend door, anderen kiezen voor de tegenaanval door te gaan trendwatchen.

Met ons samenwerkingsverband Unit-2 deden we het laatste: we grepen Blue Monday aan om nieuwe inspiratie op te doen voor 2013. 

We begonnen met een eigen speurtocht naar actuele trends. Dat deden we door kriskras op internet te surfen: doorklikken, associëren en de achterliggende trend vangen. Ook bekeken we beelden (zoals via Coolhunter) en benoemden we trends die ons al eerder opgevallen waren.

Een bundeling van enkele trends die we daarbij vonden:

1.    Informatieovervloed: grenzen voor onbegrensde mogelijkheden

De techniek geeft ons onbegrensde mogelijkheden, maar hoe regel je dat je over de juiste informatie beschikt?

Het wordt steeds lastiger om informatie goed te filteren en te selecteren. Door het enorme aanbod zoek je vaak wat je al kent, waardoor je meer risico loopt een tunnelvisie te ontwikkelen.
Bovendien is het niet gemakkelijk echt van nep te onderscheiden. Wat is waar en wat niet?

Het enorme aanbod leidt er ook toe dat we ongeduldig zijn. We willen geen lange teksten meer, maar snel iets lezen. Anders schakelen we door.

In reactie op de informatieovervloed hebben we nieuwe afspraken nodig hoe we omgaan met social media. Er verschijnen zones waar we geen social media gebruiken, zoals mobielvrije restaurants. In plaats van een modewinkel met stampende muziek komen er ook winkels waar je juist verleid wordt met rust.

In een hyperactieve samenleving kun je ’s middags uitgaan en ’s nachts naar de sportschool. Dat betekent dat je zelf een structuur moet vinden voor je dagindeling.

Wie leert ons daarmee omgaan? Misschien komt er wel een overvloedcoach. Of een datapiloot, die ons leert hoe je navigeert tussen alle verschillende data waarmee we te maken hebben.


2.    Eenvoud en maatwerk

In reactie op al die informatie verlangen we naar rust en kwaliteit. We willen meer puurheid, echtheid en eenvoud. In plaats van een samenleving die gebiologeerd is door groei, verlangen we naar een samenleving die kwaliteit centraal stelt.  Misschien komen er wel apps die ons een paar uur per dag tot rust dwingen.

Daar hoort ook meer maatwerk bij. Iedere doelgroep krijgt een aparte behandeling. Maar dat kan nog veel verder gaan. Waarom krijgen kinderen niet de beschikking over eigen snipperdagen, waarbij ze thuis hun eigen leerproces vormgeven?

Door de inzet van de techniek hebben we wellicht minder aandacht nodig van professionals. Een zorgrobot kan bijvoorbeeld taken van een verpleegkundige overnemen. Het contact met medici en verzorgers loopt daardoor terug. Maar het contact dat overblijft, wordt (hopelijk) wel beter.

3.    Het draait niet om leeftijd maar om leefstijl

Tegenstellingen verdwijnen als het om leeftijd gaat: een oudere kan net zo goed als een jongere zich snel de verworvenheden van de digitale wereld eigen maken. Daarentegen nemen andere tegenstellingen toe: tussen hoogopgeleide mensen met een gezonde leefstijl en laagopgeleide mensen met ongezond gedrag bijvoorbeeld.

Ook ontstaat er een nieuwe elite als het om opleidingsmogelijkheden gaat: de ene groep jongeren krijgt wel de kans om te gaan studeren, de andere groep niet. Anderzijds heeft die laatste groep wel steeds meer mogelijkheden om via internet op eigen kracht de benodigde kennis te verwerven. Voor ieder probleem bestaat wel een how-to-filmpje.


4.    Magisch realisme

Ook op het gebied van vormgeving zagen we trends. Zoals architecten, die gebruik maken van de vier elementen: waterstroompjes in huis, een metro-rolstrap tussen de ‘lava’ door en nog meer moois.

We signaleerden ook droomelementen in het hyperrealistische decor van de stad. Een stuk magie in ons dagelijkse leven. In het nieuws is het vervreemdende element eveneens terug te vinden: een huis dat gesloopt moet worden te midden van een gloednieuwe Chinese snelweg.

Vervreemding, sprookjesachtige elementen en dromen als tegenwicht of als aanvulling op de realiteit van alledag?

5.    Je huis als het centrum van de wereld

Dankzij de digitale mogelijkheden kunnen we vanuit ons eigen huis bijna alles doen: webwinkelen, bankieren, films huren, onderwijs volgen en nog veel meer. We gaan alleen het huis uit als we daar een goede reden voor hebben. Als we een ‘beleving’ willen, bijvoorbeeld.

Winkelstraten zullen daardoor drastisch van karakter veranderen. En snelwegen worden wellicht een stuk rustiger…

6.    Samenredzaamheid

Samen staan we sterk: coöperaties springen als paddestoelen uit de grond. We zoeken elkaar op voor coalities in steeds wisselende samenstellingen, bijvoorbeeld om gezamenlijk het onderhoud van speeltuintjes op ons te nemen.

We delen auto’s, gereedschap en vakantiehuizen, maar ook kennis en vaardigheden. Durf te delen in plaats van durf te vragen. Internet maakt dat alles gemakkelijker dan ooit.

We moeten ook wel zelf het initiatief nemen, want anders gebeurt er misschien helemaal niets. Zorg zelf voor je oude dag, want we kunnen niet verwachten dat de overheid dat wel regelt.

We wantrouwen oude instituties, zoals de politiek of instanties die liever grotere budgetten vrijmaken voor reputatiemanagement dan meer aandacht te besteden aan ethisch handelen. Tegelijkertijd is er vertrouwen in het collectief: we willen samen doen, iets bouwen en onze krachten bundelen

Na een inspirerend overzicht van trends van (inter-)nationale trendgoeroes bekeken we tot slot hoe we al deze trends vertalen naar ons eigen vakgebied.



Durf te delen. Samenredzaamheid, waar Unit-2 zelf al een schoolvoorbeeld van is. En helderheid leveren in een overvolle wereld. Woorden die nagalmden in onze oren.

We sloten de trendspotdag af met roze bubbels, waarbij nog meer ideeën opborrelden. En zo eindigde Blue Monday in Pink Monday. Wordt vervolgd!



Meer inspiratie?

Sigrid van Iersel (Verhaallijnen, Den Haag) is als schrijver en journalist gespecialiseerd in creatief denken en het gebruik van verhalen in teksten. Zij is auteur van de boeken Lenig Denken en Toverballen voor het Brein.

Tips ontvangen over ideeënontwikkeling en de kracht van verhalen in teksten? Vul dan hier je e-mailadres in voor de Verhalenmail en ontvang meteen het gratis e-book Zeven manieren om succes te boeken met verhalen.

zaterdag 19 januari 2013

Trends vangen voor doe-het-zelvers


Op zoek naar nieuwe ideeën? Trek een dag uit om op internet naar trends te speuren. Niet door 'trends' in google in te typen, want dan krijg je een overzicht van trends die anderen al opgespoord hebben. Nee, doe het dit keer zelf!

Trends opsporen heeft veel te maken met ideeën vangen. Daarop zijn enkele regels van toepassing, die hierboven beschreven staan.

  • Kijk breed, klik her en der op een link en surf zo kriskras het internet over. Houd daarbij deze bekende uitspraak van Frank Zappa in gedachten: “A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open.”
  • Schrijf iedere vondst op een nieuw blaadje: iedere vondst die je opvalt, elk idee dat je aardig vindt en ieder ding dat je opmerkelijk vindt.

Gaandeweg vallen je allerlei patronen op. Ons menselijk brein is namelijk ingesteld op het zoeken van verbanden. Geef daar nog geen oordeel over. Stop de vondsten nog niet in een hokje.  Later mag je de vondsten gaan samenvoegen en etiketjes geven, maar nu nog even niet!

Voer je dit met een groep anderen uit? Kijk dan gerust af wat andere mensen vinden. Deel je vondsten en bouw daar op voort. Dat levert nieuwe invalshoeken op.

Hoe begin je? 
Zo maar in het diepe springen is best lastig. Gebruik daarom een startpunt.

Ga bijvoorbeeld naar Google Afbeeldingen (uitgebreid zoeken) en selecteer één kleur. Kies een trefwoord. Vervolgens krijg je een uitgebreide en waarschijnlijk zeer gevarieerde collectie foto's te zien. Klik een foto aan die je aanspreekt. Vandaar uit surf je verder het net op.

Wat doe je met de vondsten?
Als je genoeg ideeën gevonden hebt, ga je de vondsten groeperen. Dat doe je door de losse post-its samenvoegen die qua thema bij elkaar passen. Plak ze op nieuwe vellen bij elkaar.

Zie je een trend? Verzin er een pakkende naam voor. Dat doen de grote trendgoeroes ook. Samenredzaamheid bijvoorbeeld, een van de intrigerende termen uit de TrendRede 2013.

En dan?
Vervolgens bekijk je oe je de trends met jouw aandachtsgebied of jouw vak kunt verbinden. Zie je een trend waar je zelf op in kunt spelen? Wat doe jij nog niet maar anderen wel?

Succes!

Lees ook: trendwatchen voor je eigen vakgebied



Meer inspiratie?

Sigrid van Iersel (Verhaallijnen, Den Haag) is als schrijver en journalist gespecialiseerd in creatief denken en het gebruik van verhalen in teksten. Zij is auteur van de boeken Lenig Denken en Toverballen voor het Brein.

Tips ontvangen over ideeënontwikkeling en de kracht van verhalen in teksten? Vul dan hier je e-mailadres in voor de Verhalenmail en ontvang meteen het gratis e-book Zeven manieren om succes te boeken met verhalen.







donderdag 3 januari 2013

Hoe je (nog) creatiever wordt



Meer inspiratie?

Sigrid van Iersel  is als schrijver en journalist gespecialiseerd in creatief denken en storytelling. Zij is auteur van de boeken Lenig Denken en Toverballen voor het Brein.
Meer informatie: sigridvaniersel.nl