dinsdag 3 april 2012

Lenig denken: hoe je gaten leent van een ander

Slim lenen is ook lenig denken. Illustratie Jenneke ter Horst
Leerdammer kaas wekt de indruk dat het een ambachtelijk product is, zoals die al eeuwenlang gemaakt wordt in het Hollandse polderland. Niets is minder waar. De kaas is het creatieve resultaat van speurwerk, marktonderzoek en een geleend idee uit de bergen.

De fabriek waar Leerdammer gemaakt wordt, staat niet in Leerdam, maar in het nabijgelegen dorpje Schoonrewoerd. En nog verrassender: oorspronkelijk maakte de fabriek helemaal geen 'Leerdammer' maar de welbekende ‘Goudse kaas’, net zoals de meeste andere kaasfabrieken in Nederland.

Behalve de kaasmakers uit Schoonrewoerd waren er nog meer aanbieders die allemaal zo’n beetje dezelfde kaas maakten. Voor de consument maakte het weinig uit of de kaas uit Gouda, Bodegraven of uit Schoonrewoerd kwam, want die kazen waren grotendeels inwisselbaar. Net als pakken suiker.

De enige manier waarop de producenten met elkaar konden concurreren was de prijs. Hoe goedkoper, hoe meer klanten. De kaasfabrieken drukten elkaar zo in een spiraal naar beneden, met steeds lagere marges tot gevolg.

De kaasmakers in Schoonrewoerd wilden daarom een andere soort kaas maken, waarmee ze zich een aparte en bétere plaats konden verwerven in het koelvak. Ze speurden Europa af en stuitten in het Zwitserse Emmental op de plaatselijke delicatesse: Emmentaler. Dankzij een speciale bereidingswijze krijgt dit product een nootachtige smaak. Maar nog opvallender zijn de grote gaten in de kaas, die het product duidelijk onderscheiden van andere kazen.

Nieuw product op basis van een geleend idee

De Emmentaler bleek een echt ambachtelijk streekproduct te zijn: vrijwel nergens anders werd op deze manier kaas bereid. De Schoonrewoerders pikten het idee van de gatenkaas op en combineerden dat met hun eigen kennis over de industriële productie van Goudse kaas. Op basis hiervan ontwikkelden ze een eigen gatenkaas met een rondere smaak. Zo werd een nieuw product gecreëerd, dat vanaf 1977 onder de merknaam Leerdammer op de markt kwam.

Tegenwoordig maakt Leerdammer deel uit van Fromageries Bel, een internationaal kaasbedrijf met bekende merken als La vache qui rit, Boursin en Port Salut. Bel exporteert de Hollandse gatenkaas nu bijna naar alle landen in Europa; slechts twee procent van de jaarlijkse productie van 70 miljoen kilo kaas blijft in Nederland.

Volgens Bel is Leerdammer in dertig jaar tijd zelfs uitgegroeid tot het grootste merk in deze categorie. Groter dus dan Emmentaler!

Het is al knap om gaten te verkopen met kaas er omheen. Maar zeker zo opmerkelijk is dat de Schoonrewoerders aan de haal gegaan zijn met een vondst uit een Zwitsers bergdal en nu marktleider zijn in Europa. En dat allemaal met een creatie uit het kaaslaboratorium, dat het imago van een oer-Hollands product heeft weten te verwerven.

Succesingrediënten voor innovatie

Het innovatiecentrum in Schoonrewoerd heeft met de ontwikkeling van Leerdammer een grote sprong vooruit weten te maken. Dit zijn de ingrediënten van hun succes:
  • Bied niet meer van hetzelfde, maar ga op zoek naar iets aparts.
  • Leen van anderen en zet het naar je eigen hand. Leerdammer doet dat met een eigen smaakvariant, een eigen kleurstelling en een herkenbare naam.
  • Koppel vernieuwing aan historische ambachtelijkheid.

Lenen van anderen is een lenige manier om ideeën te vinden en naar eigen inzichten te vormen. Niet om het klakkeloos te kopiëren, maar om het naar je hand te zetten.

Musici mengen diverse muziekstijlen met elkaar. Businessgoeroes brengen ideeën van anderen samen tot nieuwe bedrijfsmodellen. Meubelmakers bouwen voort op ontwerpen van hun vakgenoten en voegen nieuwe details toe. Kijk daarom rond welke 'gaten' jij kunt lenen voor je eigen succes.

Hoe benut jij ideeën van anderen en hoe bouw jij erop voort? Deel het in de reacties. Bedankt alvast!

Verder lezen:

Leer lenig denken

Ideeën nodig om je creatieve denkvermogen op te rekken? In het boek Lenig denken, technieken voor creatieve denkkracht lees je een groot aantal ideeën en oefeningen, die je op je werk en in je privéleven van pas komen. Bestel het boek Lenig Denken direct bij Managementboek.

Mis het volgende artikel over ideeën niet

Sigrid van Iersel is als schrijver en journalist gespecialiseerd in creatief denken en storytelling. Zij helpt bij het verzinnen van meer en betere ideeën en laat in verhalen voelen waarom ze belangrijk zijn. Gemakkelijk op de hoogte blijven van deze artikelen? Vul dan hier je e-mailadres in en ontvang automatisch een mail bij de publicatie van ieder nieuw artikel.

Share/Save/Bookmark

Geen opmerkingen: